söndag 17 januari 2010

I en annan del av gården


Sherlock Plu

Det är blixtinkallat krismöte på detektivbyrån Sherlock Katt.
Sherlock Plu, Sherlock Pu och Sherlock Gin är missnöjda med situationen.

Sherlock Gin: Hur gick det egentligen till när hundarna fick all credd för lösningen av fallet med Knutsgubben?
Sherlock Plu: Felixgubben menar du väl?
Sherlock Pu: Alltså jag fattar ingenting. Jag var ju med när de tvåbenta och hundarna upptäckte gubben på uterumstrappan. Men då hade vi ju redan löst fallet, så jag försökte se ointresserad ut och spana ut över nejden liksom. Ni såg ju själva på bloggbilderna hur jag vände mig bort.


Sherlock Pu vänder sig bort.

Sherlock Gin: Attans kattans att hundarna hann outa hela lösningen före oss.
Sherlock Plu: Mjau. Det borde ha varit vi som fick ära och berömmelse. Vi visste ju att det var grannen N redan på torsdagskvällen.
Sherlock Pu: Ja, tack vare våra assistenter, Gucci Catson och Mutti Catson, som såg N på kvällen den 14 januari när hon anlände till gården för att hämta en sak …

Sherlock Gin blir irriterad och fräser till medan hon skjuter rygg.

Sherlock Gin: Ja ja, det kan väl hända att det var assistenterna som såg N rota fram den där fåniga gubben under filtarna i baksätet på sin bil och sedan smyga in med den i trädgården, men de kunde inte dra några slutsatser av det.
Sherlock Pu: Jag hajar vad du menar, de är bara assistenter, de där grållorna. De kan rapportera spaningsfynd, men det krävs smarta detektiver för att pussla ihop alla bevis och ledtrådar …
Sherlock Plu: … under en jam session i packleaders säng.
Sherlock Gin: Det är ingen säng, det är vårt kontor. Till saken. Vi hade ju snabbt hela beviskedjan klar för oss: N:s närvaro på gården, Felixgubben i baksätet på bilen, fotspåren i snön, handstilen på meddelandet. Pricken över i var faktiskt N:s kommentar om vakthundar till fredagens blogginlägg ...
Sherlock Pu: Ja, det kallar jag en freudian slip. Hon pikade förstås omedvetet hundarna för att de inte skällde när hon smög runt huset.


Sherlock Gin och Sherlock Plu i tänkartagen.

Sherlock Plu lägger morrhåren i kors och tänker efter.

Sherlock Plu: Men hallå, borde de inte ha hört henne? Jag menar Catson & Catson håller koll på stallet och maskinhallen och garaget, under ledning av Sherlock Pu förstås, och ingenting undgår dem. Sherlock Gin och jag sköter halva bostadshuset. Hundtussen räknar jag givetvis inte.
Sherlock Gin: Mjau. N smög utanför den andra halvan – där det bara vaktar hundar. Man förstår ju varför … kattsingen vad hundar suger.
Sherlock Pu: Chilla, brudar, vi vet ju att vi är bäst. Nu sover vi en stund!

1 kommentar:

fd. eniromössan sa...

Tänk att detta skulle bli en triologi i bloggen. Föga anat..

grannen N kan inte stilla sig och pratar lätt vid sidan av mun.
Hjärnan bakom planen satt tyst och halvsovande i bilen medan chaffören körde och utförde dådet...