måndag 20 september 2010

Dagen efter


Melba

Måndag morgon är en våt hund.
Dimman vilar över fälten, luften är regntung.
Det känns underligt att blicka ut över landskapets dimhöljda åkrar och gårdar idag.
Igår åkte hela familjen till vallokalen och röstade.
Det gjorde 519 personer i vår lilla valkrets.
Av dem röstade nio personer blankt. Och av de övriga 510 röstade 65 personer på Sverigedemokraterna. 12, 7 procent.
Mer än tolv procent röstade alltså in ett främlingsfientligt parti i riksdagen.
Det är inte bara siffror nu.
Det är människor som bor runt omkring mig. Det är mina grannar.
Det skrämmer mig.

2 kommentarer:

Galina sa...

Skrämmer mig med!!

Nervös granne sa...

Skrämmer mig vaken om natten när jag inser att jag varit på partisekriterarens bröllop. Ja, här i vår egna lilla by faktiskt. Brr...