måndag 10 december 2007

Promenad

I morse var hela packet (gästpacket också) med på promenaden längs grusvägen upp till brevlådan för att hämta tidningen.

Nästan alltid är det någon katt som hänger på när det är dags för hundpromenad. Oftast är det Puma C eller Gina T, någon gång Pluto och väldigt sällan Gucci.

På morgnarna har alla djuren i princip samma målsättning - samma energi också, som min husguru Cesar, hundprataren, skulle säga - och det är att snabbt klara av kissandet och bajsandet så att det äntligen kan bli frukost.

Cesar Millan har skrivit en bok om hur man förstår och korrigerar vanliga hundproblem, "Cesar´s Way". Jag tror jag ska önska mig den i julklapp. Cesar pratar mycket om vikten av att alla i flocken har samma energi för att stämningen ska bli harmonisk. Och han betonar också vikten av att våga vara flockledare.


Ett kattcitat får avsluta dagen:
"När jag leker med min katt, är det då katten som är min leksak eller är det jag som är kattens?"

Vem sa det? Den franske filosofen Michel de Montaigne.



Vad säger Pluto om den saken? Outgrundlig har hon tagit ett elegant hopp upp på skrivbordet och brett ut sig med bakbenen över tangentbordet.

1 kommentar:

Brainstorm sa...

Det fanns en tid då Busterkissen alltid hoppade upp och la sig på tangentbordet eller musen och underhöll med högljutt kurrande. Nu är han 17 år, stelbent och väljer en mjukare plats på lägre nivå, men fortfarande i min närhet. Jag måste erkänna att det gör livet enklare för mig här vid datorn.
Brainstorm