tisdag 15 januari 2008

Kvällsrutiner och morgonmys

Pluto


Alla familjer har sina vanor och ritualer när det gäller sänggående och uppstigande, så även packet.

När det drar ihop sig till läggdags hos oss och kvällsracet är över brukar Gina ligga på Dixiedynan i hörnet bredvid sängen.

Plutos plats är i sängen. Hennes kvällsritual kan vara en ganska långdragen procedur som inleds med att hon nattar mig genom att ligga på mitt bröst och stirra på mig. Ofta försöker jag passa på att läsa medan detta pågår och håller boken i luften ovanför huvudet på henne. Men det kan vara knepigt, särskilt om hon tycker att jag behöver kloas lite i vänster axel också. Tycker jag att det är plågsamt eller att det tar för lång tid och skjuter undan henne kommer hon bara tillbaka och börjar om från början med stirrandet och kloandet...

Förr eller senare tar dock nattningen slut och Pluto slår sig till ro vid mina fötter.

Dixie har under tiden lagt sig under soffan vid min arbetsplats. Någon gång under natten kommer hon trippande och hoppar upp i sängen. På morgonen när jag vaknar ligger hon där. Då kan Pluto redan ha klivit upp. Om hon någon enstaka gång skulle vilja gå ut är det tidigt på morgonen när yngsta matten beger sig ut i stallet för att mata och släppa ut hästar.

Gina däremot stiger sällan upp innan hon hör packleaders röst. Då hoppar hon upp i sängen för att morgonmysa lite. Dixie tycker också om att morgonmysa. Då brukar hon muffla på täcket, dvs hon tuggar lätt utan att bita hål, och samtidigt grymtar hon lite, ungefär som en griskulting.

Mästare i morgonmys är dock Melba, vår gästpackmedlem. Ibland kommer hon in till oss tidiga morgnar när hennes husse och matte ska iväg någonstans. Då hoppar hon rakt upp i sängen och in under täcket. Melba kan ligga under ett täcke hur länge som helst, hon behöver inte andas. Var får hon luft ifrån?

Så småningom tittar hon i alla fall fram, och när det sedan har rullats och skuttats och farits runt i sängen (Dixie och Melba - Gina nedlåter sig inte till sådant) är alla redo att stiga upp.

Dagen kan börja.

Inga kommentarer: