måndag 16 februari 2009

I huvudet på Pluto



"Måndag morgon.
Ligger utsträckt på sidan och chillar i sängen bredvid min människa medan hon kliar mig på magen.
Mmm, skönt!
Nästan som förr i tiden, om inte den där yorkietussen hade hoppat upp i sängen alldeles nyss. Jag blev tvungen att resa mig och patrullera lite. Provade att stirra ut henne, den lilla räddharen. Men på dagarna är hon inte lika lättskrämd som på nätterna tyvärr.
Nåja, så länge hon håller sig vid människans fötter kan hon ligga där och tugga på täcket.

Åh, klia mera!
Tänk vad mitt liv har förändrats de senaste fyra åren. Från utekatt i villa till innekatt i två olika lägenheter till utekatt på gård.
Men jag är mest inne nu för tiden. Måste ju ha koll på människan. Först fick jag dela henne med Melba - en fusktax! Även kattmaten fick jag dela. Varje gång jag fick mat skulle Melba smaka. Och när yorkietussen sedan kom var de två som skulle smaka.

Fortsätt klia ... ja, härligt!
Om det ändå räckte med hundarna ... Men när vi kom till gården släpade den tokiga människan hit två kattungar.
- Pluto, Pluto, kuttrade hon. Det här är Puma Chanel och Gucci. De ska bli våra stallkatter. Du kan väl vara lite mamma åt dem.
Glöm och dröm!
Det fanns redan en stallkatt här när vi kom hit. Hon höll till i stallet, som stallkatter ska göra. Men de här två ... Jag förstod precis hur jobbiga de skulle bli. Och jag fick rätt. De rusar in här i huset stup i ett och glufsar i sig allt de kommer över. Min mat alltså!
Nu för tiden vet jag aldrig om jag har någon mat i skålen. Och skulle det någon gång bli någon smula över så finns ju den där lilla spetan som kom sedan.
Eldtinget, som diktaren säger.
Gina Tricot. Hittekatten som helt fräckt har flyttat in och tagit över. Hon tror att hon äger. Hon tror att hon rular.
Hon ... hon som inte har något bordsskick. Hon som drar ut maten ur skålen så att det blir alldeles geggigt. Mycket otrevligt.

Mmmmmm, sluta inte, klia på bara! Åhhhhhhh ...
Gina Pina tar över vartenda ställe i huset. Vissa kvällar när jag ska lägga mig i sängen hos min människa ligger Gina redan där.
I natt har hon legat i yorkietussens rosa hundsäng, ha ha, och jag ligger här och morgonmyser med människan.
Men vad nu? Jag hör tassar i trappan! Oh nej, nu kommer fusktaxen och ska softa med oss.
Tack, men nej tack, säger jag bara.
Då kliver jag upp. Har jag tur står dörren till grannen öppen och jag kan passa på att äta lite hundmat. Det är väl ändå inte mer än rätt!"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Get a life, you middle-aged fat lazy cat!

Ska vi gå en omgång med knuten kanske, det skulle få dig att komma på bättre tankar, släppa loss och ha lite kul. Det är ju DOM som ska hålla reda på OSS. Vakta människor... tss. Jag äger mina!

Anonym sa...

Fina bilder på Pluto!