torsdag 26 februari 2009

Sovmorgon

Gina
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.
Jag visste det på en gång. Idag är det en sådan där o-Gindag. Regn och rusk utanför fönstret. Kylskåpskall frukost. Brrr. Lika bra att ta sovmorgon.

Åh, den är så skön den här sängen. Den är som gjord för mig. Människan påstår att den tillhör Dixie, men jag vet att hon har missuppfattat hela saken. Det var faktiskt människan som fick sängen i julklapp av oss djur. Och därför är den lika mycket min som någon annans. Mest min anser jag.

Sedan jag upptäckte sängen går jag och lägger mig tidigt om kvällarna. Så fort människan börjar med kvällsbestyren tassar jag upp och rullar ihop mig i den rosa drömmen. Sedan sover jag här hela natten och ligger gärna kvar och drar mig medan människan gör allt det där hon ska göra varje morgon.

Hon ska till exempel gulla med hundtussen. Och då dröjer det inte länge innan Pluto börjar trampa runt och tigga om uppmärksamhet och kärlek. Sånt kan hon hålla på med. Det skulle jag aldrig nedlåta mig till. Människan är min när jag vill det.
Till slut kliver de i alla fall upp alla tre, gör toalett var och en på sitt sätt, inomhus eller utomhus. Och sedan ordnar människan äntligen frukost.



Idag ligger jag kvar extra länge. Jag vet ju att människan har haft kattmaten i kylskåpet. Jag avskyr kall mat, så jag myser på den mjuka dynan och väntar tills den blir rumstempererad.
När jag har ätit tror jag att jag ska gå och lägga mig igen. Då blir jag rejält utvilad till kvällen och kan ha kvällsrace.
Omväxling är alltid trevligt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk, den ser ju riktigt snäll och söt ut - när den sover!

Anonym sa...

Om man ändå vore Gina...
Undra vad hon gjorde i sitt förra liv för att förtjäna denna totala tillvaro av lyx och eget betämmande...?!?

packleader sa...

Ja, det verkar skönt att vara en liten Gina. Vass och bestämd, full av självförtroende. Och snygg.